plek -

playing : ge tillbaka det, [ingenting]

Följetong!


Den industriella revolutionen
Första fasen 1780-1830

Storbritannien

Transporterna på 1700-talet

Nu kanske många tror att jag skall skriva om järnvägarna, men det ska jag inte! Dom dyker inte upp förens i andra fasen, vi är fortfarande kvar på den första.

I början av 1700-talet gick i princip all trafik (i inlandet) på de farbara floderna och de (mer eller mindre) farbara landsvägarna. Vägarna var dåliga utan beläggning och blev hemskt leriga när det regnade och fulla av fåror när det var torrt. Men under 1700-talet ökade frakttransporter och kraven på vägarna blev högre. Jag skall ta upp två förändringar som skedde, byggande av bättre väger och kanalbyggen.

Nya vägar

Idag skulle de förbättringar som ägde rum inte vara speciellt imponerande men med tanke på hur dåliga vägarna var från början var varje liten förbättring ett stort steg. Det blev inte bara enklare att färdas, eftersom färdtiderna kortades ner sjönk också kostnaderna markant. T ex tog det tio dagar att färdas från London till Edinburgh år 1750 men bara två dagar 1830.

Väghållningen var socknarnas ansvar, och underhållet var av usel kvalitet. För att förbättra situationen avgiftsbelades trafiken på de nya vägarna som byggdes (turnpike roads). De bättre vägarna fick många följder. Vagnmakarindustrin stimulerades såklart men även andra branscher, t ex började det byka upp värdshus längs vägarna. Ett nytt yrke dök upp, vägbyggnadsingenjörer, ni kanske känner till namnet Macadam? Det var han som jämnade till det översta lagret av småkorn, något som senare utvecklades till asfalt.

Kanaler

Som jag nämnde tidigare gick mycket trafik på de farbara floderna men där det inte fanns några sådana byggdes kanaler. Inte bara spelade de stor roll för de industrier som låg placerade när det fattades floder, det blev även lättare och billigare att frakta tunga varor som lera, kol mm. Det tog längre tid att transportera på kanalerna men de stora mängderna som kunde transporteras samtidigt kompenserade det väl. Kanalerna fortsatte att byggas fram tills 1840-talet, då ersattes kanalerna av järnvägar.

Fortfarande Rider, och nästa: Den textila industriella revolutionen!

 
En turnpike road, alltså, detta var den BRA vägen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0